Nauczyciele biologii, geografii, fizyki lub chemii będą mogli uczyć w szkołach ponadgimnazjalnych przedmiotu uzupełniającego przyroda - taki zapis znalazł się w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli.

Jak informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej na swojej stronie internetowej projekt nowelizacji skierowany został do konsultacji zewnętrznych.

Konieczność znowelizowania rozporządzenia związana jest z tym, że od 1 września 2012 r. w szkołach ponadgimnazjalnych zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa nauczania.

Zgodnie nią uczniowie szkół ponadgimnazjalnych będą wybierać, jakich przedmiotów będą się uczyć w rozszerzonym zakresie, a co za tym idzie, jakie będą mieli przedmioty uzupełniające. I tak dla uczniów wybierających w szkołach ponadgimnazjalnych kształcenie w zakresie rozszerzonym z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych został przewidziany dodatkowo przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo, który ma poszerzać ich wiedzę w zakresie historii oraz kształtować postawy obywatelskie.

Natomiast dla uczniów, którzy wybierają kształcenie w zakresie rozszerzonym z przedmiotów humanistycznych został przewidziany dodatkowo przedmiot uzupełniający przyroda, który poszerza ich wiedzę w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych.

W projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli zaproponowano by kwalifikacje do nauczania przyrody, jako przedmiotu uzupełniającego mieli nauczyciele mający kwalifikacje do nauczania biologii, geografii, fizyki lub chemii, w zależności od wątku tematycznego lub przedmiotowego omawianego na przyrodzie. Zajęcia z tego przedmiotu będą mogły być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli.

Z kolei kwalifikacje do nauczania historii i społeczeństwa, jako przedmiotu uzupełniającego w szkołach ponadgimnazjalnych, będzie miał nauczyciel mający kwalifikacje do nauczania historii. Zajęcia z tego przedmiotu również będą mogły być również prowadzone przez zespół dwóch lub więcej osób, z których jedna będzie miała kwalifikacje do nauczania historii, a pozostałe osoby - w zależności od przyjętego tematu, będą miały kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze, filologii klasycznej lub filozofii.