Największy sukces odnoszą te firmy, które utrzymują wysoki poziom zadowolenia wśród swoich pracowników. GoWork.pl przeprowadziło anonimową ankietę wśród osób odwiedzających stronę z opiniami o pracodawcach i na tej podstawie przygotowało listę rzeczy najbardziej pożądanych przez pracowników.
.
1
Jasno określone cele
Nie tylko długo-perspektywiczna wizja firmy, ale jasno sprecyzowane zadania krótkookresowe znacznie ułatwiają pracę. Łatwiej rozplanować obowiązki, jeżeli wiemy do czego mamy dążyć w najbliższej przyszłości. Cele powinny być osiągalne, jasno określone i łatwe do zmierzenia. Dzięki temu pracownicy wiedzą na czym stoją i łatwiej wywiązać się z oczekiwań.
ShutterStock
2
Przejrzystość
Wszelkie cele powinny być jasno opisane, tak by nikt z pracowników nie miał wątpliwości co do tego jakie są jego zadania. Pracownicy muszą być świadomi tego dokąd zmierza ich firma. Umożliwia to otwarta komunikacja pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Każda wątpliwość powinna być jak najszybciej rozwiewana i wyjaśniana. Każdy nowy projekt powinien być dokładnie omówiony, ważne też by pracodawca upewnił się, jak został zrozumiany przez jego podwładnych i czy właściwie.
ShutterStock
3
Jasny kierunek firmy
Nie tylko duża wypłata i nie bonusy dodawane do pensji są najważniejsze. Pracownicy chcą wiedzieć dokąd zmierza firma, jaki jest cel ich pracy, w jaki sposób to co robią wpływa na projekt i organizację. Chcą, by ich pomysły były brane pod uwagę, czuć że ich praca przyczynia się do czegoś pożytecznego. Jeżeli więc pracodawca ma niejasno sprecyzowany kierunek działania i rozwoju, będzie miał duży problem ze zmotywowaniem swojego zespołu.
ShutterStock
4
Odpowiedzialność
Skuteczność organizacji opiera się na grze zespołowej. Pracownicy nie chcą być traktowani jak dzieci, które trzeba prowadzić za rękę. Zarządzanie zespołem powinno się więc opierać na jego partycypacji w procesie podejmowania decyzji. To częsty błąd managerów, którzy często wolą sami podejmować decyzje, ale nie ma lepszego sposobu na zaangażowanie pracowników, jak uczynienie ich odpowiedzialnymi za firmę. Pracownicy potrzebują twojego zaufania. Dzięki niemu ich motywacja zespołu wzrośnie, gotowość do wzmożonej pracy także.
ShutterStock
5
Niezależność
Daj swoim pracownikom więcej wolności, niech sami wypracują model pracy, który pozwala im na osiąganie najlepszych wyników. Pamiętaj, że zarządzasz zespołem, nie linią montażową. Jeżeli nie będziesz ingerować we wszystko co robią, produktywność tylko wzrośnie.
ShutterStock
6
Elastyczność
Elastyczna polityka dotycząca czasu pracy, urlopowa i możliwość pracy zdalnej, choćby okazjonalnie to elementy, które wiążą pracownika z firmą. Firmy coraz częściej wprowadzają tzw. elastyczny grafik, dzięki któremu pracownicy mogą łatwiej pogodzić pracę z życiem prywatnym. Oczywiście takie rozwiązania wymagają dużego zaufania i nie w każdej sytuacji można je stosować, ale nawet najmniejsze ustępstwa w tę stronę spotkają się z pozytywnym odzewem.
ShutterStock
7
Uwaga
Nie ograniczaj się do roli recenzenta. Poświęć choćby kilka minut miesięcznie na rozmowę z pracownikami o ich pracy, pomysłach, problemach. Dawaj wskazówki i pomagaj pokonywać przeszkody. Dzięki temu ewentualne problemy nie narastają, a praca przebiega płynnie. Nie jest to możliwe, jeżeli wyniki i problemy omawiane są na podsumowujących spotkaniach raz do roku.
ShutterStock
8
Innowacyjność
Nic tak nie zabija motywacji do pracy niż rutyna. Pracownicy muszą mieć szansę na zrobienie czegoś nowego i ekscytującego. Aby usprawnić pracę zapewnij odpowiednie, nowoczesne narzędzia. Warto też stymulować kreatywność pracowników poprzez np. burze mózgów, dzięki którym możliwa jest wymiana myśli i doświadczeń z osobami z innych działów.
ShutterStock
9
Otwarty umysł
Kiedy pracownicy przychodzą do ciebie z nowymi pomysłami, oceń i omów każdy z nich. Nie musisz akceptować wszystkich rozwiązań, wystarczy, że wskażesz odpowiednią drogę i zachęcisz pracownika do dalszej aktywności. Bądź szczery, ale pamiętaj, że krytyka powinna być konstruktywna.
ShutterStock