Senat poparł jednogłośnie zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jedna z poprawek zakłada, że sąd rejonowy będzie miał obowiązek, a nie tylko możliwość wszczęcia postępowania o rozwiązanie podmiotu, jeżeli ten nie dopełni obowiązku wpisowego w ciągu pół roku od wejścia w życie ustawy.

Inna przyjęta poprawka przewiduje, że ogłoszenia o rozwiązanie podmiotu wpisanego do KRS mogą być publikowane "dzienniku lub czasopiśmie", a nie - jak chciał Sejm - "w innych czasopismach lub pismach".

"W ponad dziesięcioletniej praktyce funkcjonowania KRS zarówno w praktyce, jak i w orzecznictwie zidentyfikowano problem tzw. podmiotów martwych. Są to podmioty wciąż figurujące w KRS, jednak niewykonujące obowiązków rejestrowych, nieprowadzące działalności i nieposiadające majątku. Oczywistym jest, że sam fakt istnienia takich podmiotów osłabia wiarygodność rejestru i kwestionuje szereg domniemań – w szczególności domniemanie prawdziwości wpisu. Zatem każdy przypadek obecności w rejestrze podmiotu martwego jest sytuacją niepożądaną z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego – i powinien być wyeliminowany" - podkreślono w uzasadnieniu do nowych przepisów.

Wskazano też, że podobne regulacje pozwalające na "wygaszanie" nieaktywnych spółek funkcjonują już m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Podczas czwartkowej debaty w Senacie wiceminister sprawiedliwości Wojciech Hajduk podkreślał, że dzięki przepisom ustawy będzie możliwość wykreślenia z KRS podmiotów martwych bez postępowania likwidacyjnego.

Zgodnie z intencją wnioskodawców ustawa ma pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie sądów rejestrowych, zarówno w wymiarze finansowym, jak i efektywności ich pracy. Ma się do tego przyczynić eliminacja nieefektywnych tzw. postępowań przymuszających (a co za tym idzie, związanych z nimi kosztów i czasu pracy), a także wprowadzenie instytucji uproszczonej likwidacji martwych podmiotów.

W sytuacji podejrzenia, że dany podmiot jest "martwy", sąd rejestrowy ma wszczynać postępowanie, w ramach którego ustali, czy podmiot wykonuje działalność oraz ma zbywalny majątek. Jeśli okaże się, że nie, sąd będzie mógł wykreślić podmiot z rejestru.

W ramach prowadzonego postępowania sąd rejestrowy przeprowadzi "uproszczoną likwidację" podmiotu, ustalając - np. w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, rejestrze zastawów i urzędzie skarbowym - czy podmiot posiada majątek.

Informacja o wszczęciu postępowania przez sąd i jego ewentualnych skutkach będzie podana do publicznej wiadomości, tak aby każdy zainteresowany mógł zgłosić do sądu przesłanki, które miałyby przemawiać przeciw wykreśleniu podmiotu z rejestru.

Aby nie wykreślić z KRS spółek, które do tej pory nie dokonały obowiązku przerejestrowania, ustawa wprowadza zasadę, że będą miały 6 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów na ewentualne przerejestrowanie.